Δευτέρα 13 Ιουλίου 2015

Light Rock Fun!



Light Rock Fun!!
Δύο ψαρέματα σερί ήταν αρκετά για να έχω μια ξεκάθαρη εικόνα και να είμαι σίγουρος. Είμαι ερωτευμένος! Η έλευση ενός σετ για lrf έφερε και την λαχτάρα να βρεθώ στην θάλασσα για να το δοκιμάσω. Μία μέρα μόνος και μία με τον Γιάννο ήταν αρκετή για να αναθεωρήσω τις απόψεις μου για την χρησιμότητα των μικρών τεχνητών και των θηραμάτων τους.



Πρώτη μέρα και φτάνω στο μέρος αργά το βράδυ. Αμέσως βλέπω τα κοκκάλια να κυκλοφορούν και εγώ ξεκινάω τις βολές.  Πλανάκια και τεχνητά εναλλάσσονται αλλά το στόματα δεν λένε να ξεκλειδώσουν.  Αφού είχε περάσει αρκετή ώρα αποφάσισα να αρχίσω τους πειραματισμούς και ο πρώτος ήταν πρόταση του φίλου του Δημήτρη του Χαρίσκου. Μια Cheburaska 4 γραμμαρίων με δόλωμα μια σιλικονίτσα γαρίδα ξεγέλασε ένα γομαροκόκκαλο 800 γραμμαρίων και μετά από μια ωραία μάχη βγήκε φωτογραφίες και μπήκε στο ψυγείο.



 Δυο απώλειες μετά από αυτό όμως έβαλαν φρένο στα κυνήγια και κάνοντας ένα διάλειμμα έκατσα να σκεφτώ τι έκανα λάθος. Στην πρώτη περίπτωση ένα επιπόλαιο πιάσιμο και η προσπάθεια να μην χρησιμοποιήσω απόχη ήταν ξεκάθαρο λάθος μου . Στην δεύτερη μετά το χτύπημα και αφου το έφερα για λίγα μέτρα ξεψάρισε από minnow με 2 σαλαγγιές. Χμμμ στο μυαλό μου ήρθε η σκηνή που μου έκανε εντύπωση από το βιντεάκι και το κάρφωμα του Γιώργου https://www.youtube.com/watch?v=nlx9T13uKPk. Οπότε το έβαλα καλά στο μυαλό μου και συνέχισα το ψάρεμα. Η ώρα πέρναγε και αποφάσισα να μετακινηθώ σε μια μικρή παραλία . Την ώρα που ξημέρωνε άρχισαν και τα κυνήγια. Βολή με τεχνητό wtd και στη μέση της διαδρομής εξαφανίζεται και το καλάμι διπλώνει. Τριπλό shore jigging κάρφωμα και το ψάρι έφυγε μια αριστερά μια δεξιά χωρίς να είναι κτήνος. Τελικά όταν βγήκε είδα ότι ένα ωραίο κοκκάλι είχε καρφωθεί από την ράχη.




Η συνέχεια είχε και άλλες επιθέσεις αλλά άστοχες, οπότε έβαλα ένα minnow και με ανοιχτό πικάπ περίμενα το κυνήγι. Μόλις το είδα βολή και στα πρώτα twich ήρθε το στοπ. Ξανά κάρφωμα καλό και ένα λαβράκι μισόκιλο στήθηκε για τις φωτογραφίες και επέστρεψε στην θάλασσα.



Επιστροφή στα βράχια και κυνήγια αλλά αρκετά βαθειά.Με πλαστικό δεν τα έφτανα,  πλανάκι δεν έτρωγαν ότι χρώμα και να έβαλα, ξανά η γαρίδα και την φέρνω με χτυπήματα στον αφρό. Στην τρίτη μανιβελιά μια στειρούλα την λιμπίστηκε.



 Φωτό και μπλουμ πίσω. Στην επόμενη βολή την αφήνω να πατώσει. Ένα-δύο jerk και μια δεύτερη στειρουλα έκανε παρέα στην πρώτη.



Μετά από αυτό τα μάζεψα και ετοιμάστηκα για την επόμενη εξόρμηση με τον Γιάννο.
Στην αρχή δεν κουνιόταν φύλλο οπότε αναλωθήκαμε σε πειραματιμούς. Μια βολή πατωτά σε σιλικόνη και ένα τράβηγμα και καταλαβαίνω ότι μάλλον είναι χταπόδι και το σηκώνω γρήγορα από τον βυθό. Μόλις φτάνει επιφάνεια την αφήνει και όταν την έβγαλα έλειπε ένα κομμάτι δίπλα στο αγκίστρι. Βάζω μια μικρή καλαμαριέρα που είχα τοποθετήσει στην κασετίνα την ίδια μέρα και στο δεύτερο jerk ξανα χτύπημα αλλά αυτην την φορά βγήκε για φωτογραφία και μετά επέστρεψε.



Η συνέχεια ήταν εξίσου πειραματική ψάχνοντας να βρούμε που τρώνε τα ψάρια και τελικά σεφτέ έκανε ο Γιάννης με σιλικόνη.


Ένα λευκο lipless έδωσε και σε μένα την λύση και ο τελικός απολογισμός ήταν πεντε κομμάτια και πλατιά χαμόγελα στα πρόσωπά μας!

Το γλωσσάρι των μηχανισμών DAIWA



Το γλωσσάρι των μηχανισμών DAIWA.
Μετάφραση από το επίσημο site της Daiwa Australia



To πρώτο πράγμα που πρέπει να ξέρουμε ότι όσο μεγαλύτερο το νούμερο, τόσο μεγαλύτερη η μπομπίνα. Δηλαδή ο Certate 3000 είναι μεγαλύτερος από τον Certate 1000.

To δεύτερο πράγμα είναι η διαφορά βαθιάς και ρηχής μπομπίνας. Όσες τελειώνουν σε 00 είναι κανονικού μεγέθους, βαθιές μπομπίνες (π.χ. 2000). Όσες δεν τελειώνουν σε 00 (π.χ. 2004) είναι ρηχές μπομπίνες. Τα δύο αυτά παραδείγματα (2000 & 2004) είναι ίδιου μεγέθους απλά έχουν διαφορά στην χωρητικότητα της πετονιάς-νήματος και στο μέγεθος των φρένων. Τα τελευταία νούμερα υποδηλώνουν και άλλα πράγματα που θα δούμε παρακάτω. {Εδώ η εταιρία δηλώνει ότι οι προδιαγραφές δεν είναι απόλυτες και σε κάποια μοντέλα μπορεί να διαφέρουν}
1000 Το μικρότερο μέλος στην οικογένεια Daiwa είναι με βαθύ μπομπίνα για τους φινετσάτους ψαράδες που θέλουν τα έξτρα μέτρα.( Στο εξωτερικό finesse angler είναι αυτός που χρησιμοποιεί λεπτά εργαλεία, όπως και οι finesse τεχνικές).
Specs- 2kg drag, 4lb/110m
1003 Η ρηχή εκδοχή του 1000 είναι για αυτούς που δεν χρειάζονται έξτρα νήμα. Είναι κατασκευασμένη για απλή ή fluorocarbon 3 λιμπρών (αυτό σημαίνει και το 3 στο 1003).
Specs- 2kg drag, 3lb/100m.
1025 Τα νεότερο μέλος είναι για χρήση με mono-fluoro 2.5 λιμπρών. Παρουσιάστηκε για τον Exist και θα επεκταθεί ως το στάνταρ πολύ ρηχό μοντέλο.
Specs- 2kg drag, 2.5lb/100m, 0.3PE/90m.
1500 Το επόμενο μέγεθος από το 1000,προςφέρει πιο βαθειά μπομπίνα.
Specs- 2/4kg drag, 4lb/155m
1503 Είναι κατασκευασμένη για απλή ή fluorocarbon 3 λιμπρών. Συχνή επιλογή στους κυνηγούς της πέστροφας.
Specs- 2kg drag, 3lb/100m, 0.4PE/100m
2000 Η βαθειά εκδοχή σε ένα από τα διασημότερα μεγέθη όσο αφορά το ελαφρύ spin. Τα φρένα μεγαλώνουν στα 4 κιλά.
Specs- 4kg drag, 6lb/190m, 1.0PE/200m.



2003 Είναι κατασκευασμένη για απλή ή fluorocarbon 3 λιμπρών.
Specs- 2kg drag, 3lb/100m, 0.4PE/100m
2004 Το πρώτο χρονικά παρουσιασμένο ρηχό μοντέλο 2000. Η πεμπτουσία της μπομπίνας για τους λάτρεις των σαργών, λαυρακιών και πεστρόφων.
Specs- 2kg drag, 3lb/140m, 0.4PE/120m.
2500 Το μεγαλύτερο μοντέλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για μικρότερα είδη αλλά και για μεγαλύτερα όπως μικρά τονάκια και λούτσους .
Specs- 7kg drag, 8lb/200m, 1.5PE/200m.
2505 Είναι κατασκευασμένη για απλή ή fluorocarbon 5 λιμπρών.
Specs- 3kg drag, 5lb/100m, 1.5PE/200m
2506 Συνδυάζει ρηχή μπομπίνα με ελαφρά φρένα.
Specs- 3kg drag, 6lb/100m, 1.0PE/100m.
2508 Ρηχή μπομπίνα με τα φρένα του 2500.
Specs- 7kg drag, 6lb/120m, 1.0PE/120m
2510 Το μεγαλύτερο μοντέλο από τις ρηχές.
Specs- 7kg drag, 12lb/100m, 1.0PE/200m.
3000 Βαθειά μπομπίνα για άλλο ένα πολύ δημοφιλές μοντέλο. Μπόλικο νήμα και μπόλικα φρένα για παράκτιο ψάρεμα και ελαφρύ σπιν από βάρκα.
Specs- 7kg drag, 12lb/200m, 1.5PE/300m
3012 Η ρηχή εκδοχή με τα ίδια φρένα με τον 3000.
Specs- 7kg drag, 12lb/150m, 1.5PE/200m
3500 Πιο βαθειά μπομπίνα και αύξηση στα φρένα στα 8 κιλά.
Specs- 8kg drag, 16lb/200m, 2PE/300m
4000 Η ναυαρχίδα στους μηχανισμούς που χρησιμοποιούνται από στεριά.
Specs- 8kg drag, 16lb/250m, 2.5PE/300m



ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Πολλοί από τους μηχανισμούς έχουν γραμμένα εκτός από νούμερα και γράμματα.
R- Πρωτοπαρουσιάστηκε στον θρυλικό Certate, το R σημαίνει ότι το μοντέλο έχει μεγαλύτερο γρανάζι από το κανονικό μοντέλο. Για παράδειγμα το 2510R έχει το γρανάζι από το 3000 , για αυξημένη δύναμη και πιο βαριά χρήση.
Η- Σημαίνει ότι ο μηχανισμός είναι πιο γρήγορος στο γύρισμα του άξονα. Ο στάνταρ και πιο συνηθισμένος λόγος περιστροφής είναι ο 4,8 προς 1 , στα Η αυξάνεται στο 5,6 προς 1.
PE- Σημαίνει ότι ο μηχανισμός κατασκευάστηκε για να αποδίδει τα μέγιστα με πετονιές πολυαιθυλενίου {polyethylene lines (PE) }.


Tapering Down
Ειδική προσοχή έχει δοθεί στην κατασκευή της μπομπίνας εσωτερικά, με κλίση , εκεί δηλαδή που πατά το νήμα.




ΑΒS- Η πρώτη γενιά μπομπίνων ABS (Advanced Ballistics System), έχουν υπερμέγεθες εσωτερικό κορμό [και λίγο πιο φαρδιά για να χωρούν τα ίδια μέτρα νήμα] και κλίση προς τα κάτω. Δηλαδή η επάνω μεριά είναι πιο ρηχή και η κάτω πιο βαθειά. Τα πλεονεκτήματα είναι δεν υπάρχουν μέτρα νήματος θαμμένα από κάτω, μεγαλύτερες ταχύτητες περιστροφής, βελτιωμένα φρένα και λιγότερες τριβές.
ABS II- Η βελτιωμένη εκδοχή του ABS για ακόμα καλύτερη διαχείριση νήματος και καλύτερες βολές.
Type R– Ξεκίνησε από τον θρυλικό Daiwa TDZ Type R, τα μοντέλα με αυτό το διακριτικό είναι κατασκευασμένα για χρήση με πετονιές fluorocarbon.

UPDATE!! Oι νεοι μηχανισμοί LT της DAIWA είναι εδω! daiwa-part-2-lt-series
                    Τhe new LT reels are here! 2018/10/daiwa-part-2-lt-series
                   

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015

Νήμα-τούφα, μια σχέση αγάπης!!



Νήμα-τούφα, μια σχέση αγάπης!!
Υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν την δημιουργία τούφας σε θέμα υλικού και ένας παράγοντας που τα χειροτερεύει ή καλυτερεύει ...εσύ!

Πάμε στα υλικά.

1, Γέμισμα μηχανισμού. Όσο πιο πολύ τον φτάνεις στα όρια του γεμίσματος τόσο πιο πολλές τούφες θα κάνει.1000 φορές πιο λίγο γεμισμένος και να κόβει μερικά μέτρα στην βολή, παρά η ταλαιπωρία της τούφας.
Για να έρθει το καλό αποτέλεσμα ,όλα πρέπει να δουλεύουν τέλεια.

2, Κατασκευή νήματος. Προσοχή δεν λέω ποιότητα γιατί και με κινέζικο δεν είχα τούφες πολλές , και με επώνυμο είχα. Όσο πιο καλός είναι ο μηχανισμός τόσο καλύτερα διαχειρίζεται ένα νήμα που έχει τάση στις τούφες λόγο σκληρότητας, ποσότητας κλώνων κτλ.

3, Συνδυασμός καλάμι-μηχανάκι-νήμα. Από προσωπική μου εμπειρία όσο πιο κάτω πας στα όρια που διαχειρίζεται το καλάμι νήμα, τόσο χειρότερα είναι. Δηλαδή αν το καλάμι μου γράφει ΡΕ 0,6-1,5  η πρώτη μου επιλογή θα είναι ΡΕ 1,0 άντε 1,2. Όταν κατεβαίνεις σε 0,8 και 0,6 αρχίζουν και παίζουν ρόλο μεγάλο τα υπόλοιπα όπως πχ το μηχανάκι που είπαμε παραπάνω. Το βέλτιστο είναι το νήμα να γλύφει τον πρώτο μεγάλο οδηγό σε όλη του την επιφάνεια όταν μαζεύεις.

Εννοείτε ότι το μηχανάκι σου είναι σε καλή λειτουργική κατάσταση, και ο κατασκευαστής το δίνει για νήμα. Μα θα μου πεις ο τάδε με το κινέζικο μηχανάκι και το κινέζικο νήμα δεν έχει σχεδόν καθόλου τούφες. Μην μπαίνεις σε αυτό το σκεπτικό γιατί θα σου πω άλλους 10 που έχουν πρόβλημα.



4, Ελαφρύ τεχνητό και μετά βαρύ. Είναι πολλές φορές που αλλάζουμε τα τεχνητά το ένα μετά  το άλλο. Αν πχ σε ένα καλάμι 10-30 βάλουμε ένα popper 12 γραμμάρια και μετά ένα πλανάκι 25 είναι πολύ πιθανή μία τούφα. Και αυτό γιατί το νήμα δεν μαζεύεται με αντίσταση, και μόλις κάνουμε βολή με κάτι βαρύ έχουμε πρόβλημα. Λύση είναι στην τελευταία βολή με το ελαφρύ να μαζεύουμε σφιχτά το νήμα.

5. Εσύ! Γεγονός είναι ότι όσο πιο μεγάλη εμπειρία και δοκιμές έχεις κάνει τόσο λιγότερα είναι τα προβλήματα σου, και συμπεριλαμβάνονται οι τούφες. Οι πλάγιοι άνεμοι είναι ότι χειρότερο για το νήμα. Χαμηλή βολή και απότομη για να μην εξέρχεται το νήμα χαλαρό είναι η δική μου πρόταση. Σε κάθε βολή συνήθισε την ώρα που κλείνεις το πικάπ να το κοιτάς. Είναι πολλές φορές που μια σπείρα καβαλά την μπομπίνα και οι τούφα είναι σίγουρη. Πλέων έχω συνηθίσει και το νιώθω στο χέρι μου ,ώστε και στο απόλυτο σκοτάδι να ψαρεύω [ουκ ο λίγες φορές]  ψηλαφίζω την μπομπίνα και μόλις το καταλάβω, ξανά ανοίγω το πικάπ τραβώ λίγο νήμα και το κλείνω νορμάλ.
Δυστυχώς το νήμα έχει κάποια κουσούρια που πολλές φορές μπορεί να σου κοστίσουν μέχρι να βρεις την χρυσή δική σου τομή. Καλή τύχη και ελπίζω να βοήθησα!

Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Το γλωσσάριο των μηχανισμών shimano



Το γλωσσάριο των μηχανισμών shimano




Ψάχνοντας να βρούμε ποιος μηχανισμός μας κάνει ,θα πέσουμε πάνω σε νούμερα και γράμματα  που για κάθε εταιρία σημαίνουν και κάτι διαφορετικό. Κάτοχος shimano είπα να τα βάλω όλα συγκεντρωμένα για να μην ψαχνόμαστε .
 Πρώτα από όλα να δούμε ένα παράδειγμα.

Soare CI4+ 2000HGS
Soare CI4+ C2000PGSS

Το   CI4 είναι ένα κράμα ανθρακονημάτων από το οποίο είναι κατασκευασμένο το σώμα και άλλα μέρη των μηχανισμών. Carbon Interfusion είναι τα αρχικά και το 4 δείχνει τον αριθμό των ηλεκτρονίων στο άτομο του άνθρακα.Το CI4+ είναι η εξέλιξη του.

Το τετραψήφιο νούμερο υποδηλώνει το μέγεθος του μηχανισμού.500-1000-1500…18000  .Πιο μικρό νούμερο πιο μικρός μηχανισμός.

Το C μπροστά από το νούμερο σημαίνει Compact body. Δηλαδή σε σχέση με τα στάνταρ της εταιρίας, έχει μικρότερο σώμα.

Τα HG , PG , XG  σημαίνουν HIGH GEAR,POWER GEAR,EXTRA HIGH GEAR και υποδηλώνουν την ταχύτητα περιστροφής του κεντρικού γραναζιού .Πχ
Biomaster 4000XG 6.2 gear ratio
                4000HG  5.8  gear ratio
                5000PG   4.8 gear ratio.

Δηλαδή σε κάθε γύρισμα της μανιβέλας το γρανάζι θα περιστρέφεται πχ. 6,2 φορές.




Το S σημαίνει Shallow Spool,δηλαδή ρηχή μπομπίνα, και το SS super shallow spool.

Το SW σημαίνει saltwater και εννοεί ότι προορίζεται για χρήση στην θάλασσα.
Το DH  σημαίνει double handle δηλαδή διπλή λαβή.

Δηλαδή  το  Soare CI4+ C2000PGSS  έχει σαν βασικό υλικό το ci4 carbon,έχει μικρό σώμα με μπομπίνα 2000,γρανάζι με έμφαση στην έλξη και όχι στην ταχύτητα,και πολύ ρηχή μπομπίνα.

Αυτά από εμένα και ένα link από την shimano Αυστραλίας πολύ χρήσιμο.

Ερμιόνη: Η πόλη και ο ψαρότοπος με την ματιά του Θανάση Πάτσιου

  Μια συνέντευξη του Θανάση Πάτσιου για την Ερμιόνη. Ενα σύντομο ιστορικό της πόλης από την αρχαιότητα ως σήμερα και βέβαια μια ψαροκουβέντα...